Quan ens preguntem per la població d’Ucraïna davant la tragèdia de la invasió militar russa que està patint ens preguntem per les persones i les famílies, per les dones i els nens, pels ancians, però també per les esglésies germanes que en aquest territori prediquen l’Evangeli.
Busquem i rebem motius de pregària, compromisos amb la solidaritat i accions i gestos amb què implorar la pau i amb què donar el nostre suport a les persones que pateixen la violència i el sense sentit de la guerra.
Decidim preguntar a qui els coneix personalment, el nostre germà i amic el pastor Enno Haaks, que treballa amb projectes en aquell país com a secretari general de la Gustav Adolf Werk. Els projectes d’aquestes germanes i germans comparteixen pàgines del mateix catàleg amb els nostres propis projectes.

Entrevista amb Enno Haaks
La Comissió Permanent de la IEE ha mantingut una reunió amb el pastor Enno Haaks que ens va explicar les històries terribles, però també els grans gestos d’esperança en els que les esglésies germanes d’Alemanya estan compromeses. Pregant i actuant, ens sentim
solidaris i ens fem un cos, Crist ens fa un cos amb ells mitjançant aquestes històries.
La primera és la de la nostra fotografia de portada, la del jove Nikita Zhadan, membre de la comunitat luterana, que va agafar la càmera a Charkiw i comparteix amb nosaltres l’horror del que està passant a les portes de casa seva.
La segona és la del compromís amb les dues esglésies germanes amb què col·labora la GAW, l’Església Evangèlica Luterana a Ucraïna DELKU (www.nelcu.org.ua/de/) i la de l’Església Reformada a Transcarpàcia, d’origen hongarès ( http://refua.tirek,hu). Esglésies d´una regió oblidada d´Europa, en paraules d´Enno Haaks. Una església reformada on, en una de les comunitats, el pastor és l’alcalde de la ciutat, o on hi ha històries de refugi i de pastors que han posat fora de perill les seves famílies i han tornat per ajudar les víctimes.
La tercera història és la del compromís amb les esglésies frontereres reformades i luteranes d’Eslovàquia, Romania, Polònia, Hongria i Grècia, que estan posant els recursos al servei d’oferir als seus veïns transport, aliments, aigua, medicaments i recursos d’higiene.

Esglésies que fins fa quinze dies estaven celebrant els seus cultes i seguint els seus projectes socials sense esperar la tragèdia que se’ls venia a sobre, esperançats amb els gestos diplomàtics que intentaven preservar la pau.

El nostre compromís
La Iglesia Evangélica Española ha decidit per mitjà de la seva Comissió Permanent convocar una ofrena solidària a totes les nostres comunitats el proper diumenge 20 de març. Aquesta subscripció es mantindrà oberta dos diumenges fins al primer cap de setmana d’abril per rebre tots els donatius que puguem oferir per participar de la Gràcia de la solidaritat.
Els nostres fons aniran destinats al suport d’aquestes comunitats a través de la GAW i a les esglésies frontereres que col·laboren en l’acollida de refugiats d’Ucraïna.
Sol·licitem també que s’organitzin trobades de pregària, ecumèniques o pròpies, en què compartir el nostre dolor i la nostra intercessió perquè es recuperi la pau a Ucraïna i per a una ràpida reconstrucció de les destrosses provocades per la invasió.